۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳

مهر گزارش می دهد

نقش قزوینی‌ها در آزادسازی خونین‌شهر/ ۲۱۲ دلاوری که ماندگار شدند

نقش قزوینی‌ها در آزادسازی خونین‌شهر/ ۲۱۲ دلاوری که ماندگار شدند

قزوین- فرارسیدن سوم خرداد فرصتی برای نشان دادن نقش سلحشوران مینودری در آزادسازی خرمشهر است، سلحشورانی که ۲۱۲ دلاور را در راه بازپس‌گیری ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از خاک وطن تقدیم انقلاب کردند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها-آرش صالحی: یکی از مهم‌ترین و حماسی‌ترین عملیات رزمندگان در طول دفاع مقدس، در روز سوم خرداد با حماسه بزرگ فتح خرمشهر شکل گرفت و تبدیل به یک نقطه اوج در روند دفاع مقدس شد.

در واقع فتح خرمشهر، روند جنگ را به نفع ایران اسلامی تغییر داد و به یک باره نخوت و غرور کاذب دشمن فرو ریخت، به همین خاطر، سوم خرداد در تقویم ایرانیان، یک روز نیست؛ بلکه یک برش حماسی از تاریخ معاصر است که هویت و غرور ملی ما را احیا کرد و به عنوان یک مصداق عینی، قوام بخش فرهنگ دفاعی ایران اسلامی شده است. اما در این میان نقش نیروهای بسیجی، سپاهی و ارتشی استان قزوین در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نقشی انکارناپذیر و فراموش نشدنی است؛ به طوری که گردان‌های بسیج و لشگر ۱۶ زرهی قزوین را باید از ستون‌های پولادین این عملیات دانست که توانستند با فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به انهدام ۲ لشگر بعث کمک زیادی کنند.

حضور ۶ گردان از قزوین در عملیات بیت‌المقدس

یکی از رزمندگان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه رزمندگان قزوین نقش بی‌بدیلی در عملیاتی مانند طریق القدس، ثامن الائمه، فتح المبین، رمضان، محرم، والفجر ۴ و ۸، خیبر و بدر داشتند، گفت: یکی از این عملیات ها، بیت‌المقدس بود که به فرماندهی امیر سپهبد صیاد شیرازی و با هدف آزادسازی خرمشهر ۳ هفته به طول انجامید.

فرج‌الله فصیحی رامندی با اشاره به حضور بیش از ۳۰ هزار رزمنده قزوینی در عملیات آزادسازی خرمشهر افزود: در عملیات بیت المقدس ۶ گردان از قزوین حضور داشتند که از شهدای شاخص قزوین در این عملیات می‌توان از شهید مرتضی باریک‌بین و شهید سید ناصر سیاهپوش نام برد که از فرماندهان شاخص این عملیات محسوب می‌شوند.

وی با یادآوری اینکه قزوینی‌ها از صف‌شکنان عملیات آزادسازی خرمشهر به حساب می‌آیند، ادامه داد: از قزوین گردان‌های بدر ۲۲، فجر ۴۶، عمار، مالک اشتر، شهید مطهری و مقداد در عملیات بیت المقدس حاضر بودند که از ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۱ با حرکت به سمت جنوب عملیات خود برای آزادسازی خرمشهر را آغاز کردند.

فصیحی رامندی با ذکر اینکه نخستین پرچم ایران در جاده اهواز-خرمشهر توسط بسیجی‌های قزوینی نصب شد، گفت: در جریان عملیات یادشده ۱۱۴ نیروی عراقی و بعثی توسط گردان مقداد قزوین اسیر شدند که در میان آنها یک خلبان عالی‌رتبه بعثی هم بود و این کار نقش مهمی در از بین بردن روحیه عراقی‌ها داشت.

وی همچنین به مین‌گذاری گسترده مسیرهای عملیات گردان‌های قزوین اشاره و اضافه کرد: با این وجود رزمندگان منطقه قزوین با نهایت رشادت و با وجود کمبود تجهیزات، امکانات و نیرو به دل دشمنان زدند و با کمترین تلفات موفق به نابودی، اسارت و بیرون راندن بعثی‌ها از خاک پاک ایران اسلامی شدند.

بازوی توانمندی به نام لشگر ۱۶ زرهی قزوین

رئیس پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که از رزمندگان قزوینی عملیات بیت المقدس محسوب می‌شود، با اشاره به نقش اثرگذار رزمندگان قزوین در عملیات فتح المبین، رمضان، محرم، حصر آبادان، طریق القدس و فتح المبین به خبرنگار مهر گفت: رزمندگان مینودری حضور حماسی و پرباری در آزادسازی خرمشهر داشتند و در این عملیات شهدای برجسته‌ای را تقدیم انقلاب و کشور کردند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار ابوالحسن کبیری با بیان اینکه در عملیات بیت المقدس بیش از ۱۹ هزار نیروی عراقی به اسارت گرفته و ۱۶ هزار نفر هم کشته شدند، افزود: در کنار گردان‌های بسیجی و سپاهی که در این عملیات غرورآفرین شرکت داشتند، باید به نقش محوری لشگر ۱۶ زرهی قزوین اشاره کرد که از بازوهای توانمند شهید صیاد شیرازی برای نابودی عقبه عملیاتی و واحدهای مکانیزه دشمن بعثی بود.

وی ادامه داد: اگرچه عراقی‌ها از حدود ۲ سال قبل از آغاز عملیات ما اقدام به مین‌گذاری وسیع و ایجاد خاک ریزهای بزرگ در منطقه کرده بودند، اما نه تنها در این عملیات موفق به باز پس گرفتن ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک عزیز ایران شدیم، بلکه شهرهای اهواز، سوسنگرد و حمیدیه را از برد توپخانه سنگین نیروهای بعثی خارج کردیم.

سردار کبیری با تاکید بر ضرورت بازگویی جزئیات عملیات بیت المقدس برای نسل جوان و نوجوان امروز یادآور شد: با وجود اینکه تا امروز از فتح خرمشهر زیاد گفته شده، اما نقش نیروهای بسیجی و ارتشی استان قزوین در این میان مغفول مانده و امیدوارم صداوسیمای مرکز قزوین همت کند و مستند فاخری درباره این حضور کم‌نظیر تولید کند.

تقدیم ۲۱۲ شهید قزوینی در آزادسازی خرمشهر

مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر نقش بزرگ رزمندگان استان قزوین در آزادسازی خرمشهر گفت: از ۳ هزار شهید گلگون کفن استان در دوران دفاع مقدس ۲۱۲ شهید مربوط به عملیات بیت المقدس هستند که نقش بزرگ مردمان مینودری در عملیات را به خوبی نشان می‌دهد.

امیر سرتیپ دوم بهنام پیری با ذکر اینکه عملیات مذکور در ۴ مرحله انجام شد که هر مرحله خود یک عملیات بزرگ محسوب می‌شد، اضافه کرد: در هرکدام از مراحل اول، دوم و سوم عملیات بیت المقدس ۲ گردان از قزوین حضور داشتند و بسیجیان عزیز، سپاهیان دلاور و ارتشیان غیور هر کدام به خوبی نقش و وظیفه خود را برای آزادسازی خرمشهر ایفا کردند.

وی با یادآوری نقش بی‌بدیل امام خمینی (ره) در فرماندهی اعتقادی و ایمانی عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: با قوت قلبی که نیروهای ما از سوی امام راحل (ره) دریافت کردند، چنان یورش عظیم، گسترده و برق‌آسایی به نیروهای عراقی بردند که در مدت کوتاهی شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید در استان خوزستان آزاد شدند.

امیر پیری با اشاره به حضور پررنگ رزمندگان اسلام از قزوین در جبهه‌های حق علیه باطل در دوران جنگ تحمیلی گفت: تقدیم ۳ هزار شهید و ۶ هزار جانباز خود گویای نقش پررنگ رزمندگان قزوینی در دوران دفاع مقدس است.

لزوم به قاب کشیدن حماسه مینودری‌ها در قالب آثار مستند

با این همه به نظر می‌رسد باید سرمایه‌گذاری بیشتری را برای ثبت حماسه‌های جاویدان شهدا و رزمندگان مینودری در دوران دفاع مقدس انجام داد و در این راه کمک گرفتن از مستندهای جنگی می‌تواند بهترین راه برای نشان دادن عمق این حماسه‌ها و عبرت‌های آن برای نسل جوان امروز باشد.

البته در این راه لازم است متونی قوی در قالب خاطره نویسی مهیا شود و بعد این خاطره نگاشته‌ها به سناریو و فیلمنامه آثار مستند تبدیل شوند.

در این میان نمایش این خاطرات در قالب مستندهای داستانی هم می‌تواند به جذابیت و افزایش گستره مخاطب آنها کمک کند.

کد خبر 4932417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha